Guía docente de Competencia Política y Toma de Decisiones (M56/56/1/48)

Curso 2025/2026
Fecha de aprobación por la Comisión Académica 04/07/2025

Master's degree

Máster Universitario en Economía / Economics

Module

Módulo III: Tercer Trimestre

Rama

Ciencias Sociales y Jurídicas

Centre responsible

International School for Postgraduate Studies

Semester

Segundo

Credits

4

Course type

Optativa

Type of teaching

Presencial

Teaching staff

  • Daryna Grechyna Kovalenko

Timetable for tutorials

Daryna Grechyna Kovalenko

Email
  • Tutorías 1º semestre
    • Miércoles 9:00 a 15:00 (Fac. CC Económicas. B317)
  • Tutorías 2º semestre
    • Lunes 10:00 a 10:30 (Fac. Cc. Económicas. B317)
    • Lunes 15:00 a 15:30 (Fac. Cc. Económicas. B317)
    • Martes 10:00 a 10:30 (Fac. Cc. Económicas. B317)
    • Martes 15:00 a 15:30 (Fac. Cc. Económicas. B317)
    • Miércoles 9:30 a 13:30 (Fac. Cc. Económicas. B317)

Brief description of content (According to official validation report)

  • Introduction to the Social Choice Theory.
  • Election Rules.
  • Electoral Competition Models.
  • Applications to economic policies

 


 

Prerequisites of recommendations

  • Game theory course

General and specific competences

Basic competences

  • CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
  • CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB8. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9. Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.

General competences

  • CG01. Que al alumno obtenga capacidad de análisis y síntesis, lo cual implica ser capaz de definir, distinguir y relacionar tanto los conceptos básicos como las premisas sobre las que se construye la exposición de cualquier argumento, así como de enunciar y fundamentar su contenido de forma sintética y crítica, en el contexto ¿científico, político, económico, organizacional o del tipo que sea- en el que se presentan. 

Specific competences

  • CE01. Adquirir información bibliográfica sobre el estado actual de la investigación económica 
  • CE03. Comprender las teorías, tendencias y debates relevantes existentes 
  • CE04. Aplicar y extender las teorías existentes para solucionar problemas reales 
  • CE07. Formular y contestar cuestiones de manera aplicable a la política económica 
  • CE08. Formular y contrastar hipótesis relacionadas con supuestos y predicciones teóricas 
  • CE17. Solucionar problemas técnicos y prácticos relacionados con la organización, presentación y el análisis de los datos obtenidos de un estudio 
  • CE20. Elaborar artículos científicos 
  • CE22. Presentación y defensa pública del trabajo propio 

Transversal competences

  • CT02. Que los estudiantes hayan demostrado la capacidad de concebir, diseñar, poner en práctica y adoptar un proceso sustancial de investigación con seriedad académica;  
  • CT03. Que los estudiantes hayan realizado una contribución a través de una investigación original que amplíe las fronteras del conocimiento desarrollando un corpus sustancial, del que parte merezca la publicación referenciada a nivel nacional o internacional; 
  • CT05. Que los estudiantes sepan comunicarse con sus colegas, con la comunidad académica en su conjunto y con la sociedad en general acerca de sus áreas de conocimiento; 
  • CT06. Que se les suponga capaces de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance tecnológico, social o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento. 

Objectives (Expressed as expected learning outcomes)

  • Learn the problem of aggregating preferences.
  • Understand different voting rules.
  • Calculate the winner of a voting process using different voting rules.
  • Analyze strategically political decisions.
  • Apply the different models to understand the real politics

 

Detailed syllabus

Theory

  • PART I.  Social Choice and Election Rules.
    • Introduction to Social Choice Theory.
    • Elements of an Election Rule. Different Election Rules.
    • The Majority Rule.
    • The Borda’s Rule. 
    • Properties of the Election Rules.
    • The Arrow’s Impossibility Theorem.
    • The Single Peaked Preferences.
    • The Median Voter Theorem.
  • PART II.  Electoral Competition Models.
    • Introduction to the electoral competition theory.
    • The Downs’Model.
    • The Wittman’s  Model.
    • Critics and limitations of political competition models.
    • Applications.

Practice

 

LABORATORY SESSIONS

  • Session 1. Resolution of the Problem set on Part 1.

  • Session 2. Resolution of the Problem set on Part 2.

Bibliography

Basic reading list

  • Black, Duncan (1948). "On the Rationale of Group Decision-making". Journal of Political Economy 56: 23–34.
  • Arrow Kenneth J. (1950): “A Difficulty in the Concept of Social Welfare”. The Journal of Political Economy, 58(4):328-346.
  • Sen, Amartya (1995) “Rationality and Social Choice” The American Economic Review, 85(1):1-24.
  • Person T. and Tabellini G. (2000). Chapter 3 in Political Economics. Explaining Economic Policy: 47-64.

 

 

 

Complementary reading

  • Meltzer and Richard (1981). “A Rational Theory of the Size of Government” Journal of Political Economy, 89(5): 914-927.
  • Alesina, A. (1988). Credibility and policy convergence. American Economic Review 78: 796-805.
  • Morton R. (1993). “Incomplete Information and Ideological Explanations of Platform Divergence” The American Political Science Review, 87(2): 382-392.

Recommended links

Metodología docente

  • MD01 Lección magistral/expositiva 
  • MD03 Resolución de problemas y estudio de casos prácticos 
  • MD07 Análisis de fuentes y documentos 

Evaluación (instrumentos de evaluación, criterios de evaluación y porcentaje sobre la calificación final.)

Ordinary assessment session

Article 17 of the UGR Assessment Policy and Regulations establishes that the ordinary assessment session (convocatoria ordinaria) will preferably be based on the continuous assessment of students, except for those who have been granted the right to a single final assessment (evaluación única final), which is an assessment method that only takes a final exam into account.

Assessment will be conducted on an ongoing evaluation of the following aspects of student training (the weight of each item in the final assessment is shown in parenthesis):

  • Problem sets (30%)
  • Final exam (70%)

 

Extraordinary assessment session

Article 19 of the UGR Assessment Policy and Regulations establishes that students who have not passed a course in the ordinary assessment session (convocatoria ordinaria) will have access to an extraordinary assessment session (convocatoria extraordinaria). All students may take part in this extraordinary assessment session, regardless of whether or not they have followed continuous assessment activities. In this way, students who have not carried out continuous assessment activities will have the opportunity to obtain 100% of their mark by means of an exam and/or assignment.

Written exam over the topics covered in the course (100%)

Single final assessment

Article 8 of the UGR Assessment Policy and Regulations establishes that students who are unable to follow continuous assessment methods due to justifiable reasons shall have recourse to a single final assessment (evaluación única final), which is an assessment method that only takes a final exam into account.

In order to opt for a single final assessment (evaluación única final), students must send a request, using the corresponding online procedure, to the coordinator of the master’s programme, in the first two weeks of the course or in the two weeks following their enrolment (if the enrolment has taken place after the classes have already begun). The coordinator will communicate this information to the relevant teaching staff members, citing and verifying the reasons why the student is unable to follow the continuous assessment system.

In this case, the assessment will comprise:

  • Written exam over the topics covered in the course (100%)

Información adicional

NCLUSION and DIVERSITY. In the case of students with disabilities or other specific educational support needs (NEAE), the tutoring system will be adapted to these needs, following the recommendations of the inclusion area at the University of Granada. Departments and centers will establish appropriate measures to ensure that tutorials take place in accessible locations. Additionally, at the request of faculty, support can be requested from the competent unit at UGR for special methodological adaptations.

Información de interés para estudiantado con discapacidad y/o Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (NEAE): Gestión de servicios y apoyos (https://ve.ugr.es/servicios/atencion-social/estudiantes-con-discapacidad).