Guía docente de Macroeconomía Dinámica (M56/56/1/42)

Curso 2025/2026
Fecha de aprobación por la Comisión Académica 04/07/2025

Master's degree

Máster Universitario en Economía / Economics

Module

Módulo II: Segundo Trimestre

Rama

Ciencias Sociales y Jurídicas

Centre responsible

International School for Postgraduate Studies

Semester

Segundo

Credits

4

Course type

Optativa

Type of teaching

Presencial

Teaching staff

  • Henry Ali Aray Casanova

Timetable for tutorials

Henry Ali Aray Casanova

Email
  • Tutorías 1º semestre
    • Martes 15:30 a 17:30 (Fac. Cc. Económicas. B313)
    • Miércoles 10:30 a 12:30 (Fac. Cc. Económicas. B313)
    • Jueves 12:30 a 14:30 (Fac. Cc. Económicas. B313)
  • Tutorías 2º semestre
    • Martes 10:30 a 14:30 (Fac. Cc. Económicas. B313)
    • Miércoles 10:30 a 12:30 (Fac. Cc. Económicas. B313)

Brief description of content (According to official validation report)

  • Analysis of different models used in dynamic macroeconomics.
  • Applications of the models to different macroeconomic topics.
  • Empirical and numerical approaches.

 

Prerequisites of recommendations

  • Basic knowledge of statistics and calculus.
  • It is highly recommended to have attended Economic Analysis Techniques, Microeconomics, Macroeconomics and Econometrics, and being enrolled in Research Methods in Macroeconomics and Research Methods in Microeconomics.

In the case of using AI tools for the development of the subject, students must adopt an ethical and responsible use of them. Students must follow the recommendations contained in the document “Recomendaciones para el uso de la inteligencia artificial at the UGR” published at this location: https://ceprud.ugr.es/formacion-tic/inteligencia-artificial/recomendaciones-ia#contenido0

General and specific competences

Basic competences

  • CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
  • CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB8. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9. Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.

General competences

  • CG01. Que al alumno obtenga capacidad de análisis y síntesis, lo cual implica ser capaz de definir, distinguir y relacionar tanto los conceptos básicos como las premisas sobre las que se construye la exposición de cualquier argumento, así como de enunciar y fundamentar su contenido de forma sintética y crítica, en el contexto ¿científico, político, económico, organizacional o del tipo que sea- en el que se presentan. 

Specific competences

  • CE01. Adquirir información bibliográfica sobre el estado actual de la investigación económica 
  • CE03. Comprender las teorías, tendencias y debates relevantes existentes 
  • CE04. Aplicar y extender las teorías existentes para solucionar problemas reales 
  • CE07. Formular y contestar cuestiones de manera aplicable a la política económica 
  • CE08. Formular y contrastar hipótesis relacionadas con supuestos y predicciones teóricas 
  • CE09. Planificar y organizar estudios empíricos  
  • CE22. Presentación y defensa pública del trabajo propio 

Transversal competences

  • CT01. Que los estudiantes hayan demostrado una comprensión sistemática de un campo de estudio y el dominio de las habilidades y métodos de investigación relacionados con dicho campo; 
  • CT02. Que los estudiantes hayan demostrado la capacidad de concebir, diseñar, poner en práctica y adoptar un proceso sustancial de investigación con seriedad académica;  
  • CT03. Que los estudiantes hayan realizado una contribución a través de una investigación original que amplíe las fronteras del conocimiento desarrollando un corpus sustancial, del que parte merezca la publicación referenciada a nivel nacional o internacional; 
  • CT04. Que los estudiantes sean capaces de realizar un análisis crítico, evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas;  
  • CT05. Que los estudiantes sepan comunicarse con sus colegas, con la comunidad académica en su conjunto y con la sociedad en general acerca de sus áreas de conocimiento; 
  • CT06. Que se les suponga capaces de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance tecnológico, social o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento. 

Objectives (Expressed as expected learning outcomes)

  • Identify the relevant problems analyzed in Dynamic Macroeconomics.
  • Distinguish the concepts and basic models.
  • Collect evidence (such as bibliographies, data, and models) for the analysis.
  • Select a model to analyze different economic problems.

Detailed syllabus

Theory

  • Static macroeconomics
    • The aggregate demand and supply model.
  • Basic tools for dynamic economics in continuous time
    • Differential equations
    • Optimal control theory
  • Dynamics in the aggregate demand and supply model
    • Dynamic IS-LM model
    • Inflation and monetary policy
    • The Phillips relation
  • Introduction to the empirics of economic growth
    • The MRW model
    • Convergence
  • Introduction to dynamic programming: optimal stopping problems
    • Introduction to stochastic calculus: Brownian motion and Ito’s lemma
    • Dynamic optimization under uncertainty.
  • Optimal stopping problems: applications to investment decisions
    • Investment opportunities and investment timing
    • Entry and exit decisions
  • Others applications of optimal stopping problems

Practice

  • Solutions of theoretical problems.
  • Replication of econometric results from articles.
  • Numerical solutions to problems.

Bibliography

Basic reading list

  • Ben Heijdra. Foundations of Modern Macroeconomics. Oxford University Press.

  • Chiang, A. and Wainwright, K. Fundamental Methods of Mathematical Economics.

  • Dixit, A. and Pindyck, R. S. Investment under Uncertainty. Princeton University Press.

  • Mankiw, N.G, Romer, D. and Weil, D.N. (1992). Contribution to the empirics of economics growth. The Quarterly Journal of Economics 107, 407–437.

  • Romer, D.  Advanced Macroeconomics. McGraw-Hill.

 

Complementary reading

  • Bagliano F.C. and Bertola, G. Models for dynamic macroeconomics. Oxford University Press.
  • Dixit, A.  The Art of Smooth Pasting. Princeton University Press.
  • McDonald, R. and D. Siegel. (1986). The Value of Waiting to Invest. The Quarterly Journal of Economics 101, 707-727.
  • S. J. Turnosvky. Methods of Macroeconomic Dynamics. MIT press.

Recommended links

  • Penn World Table: https://www.rug.nl/ggdc/productivity/pwt/
  • http://www.realoptions.org/

Metodología docente

  • MD01 Lección magistral/expositiva 
  • MD02 Sesiones de discusión y debate 
  • MD03 Resolución de problemas y estudio de casos prácticos 
  • MD05 Seminarios 
  • MD09 Realización de trabajos individuales 

Evaluación (instrumentos de evaluación, criterios de evaluación y porcentaje sobre la calificación final.)

Ordinary assessment session

Article 18 of the UGR Assessment Policy and Regulations establishes that the ordinary assessment session (convocatoria ordinaria) will preferably be based on the continuous assessment of students, except for those who have been granted the right to a single final assessment (evaluación única final), which is an assessment method that only takes a final exam into account.

Class attendance is mandatory in at least 70% of the sessions, requiring an active participation. Furthermore, it is also necessary to overcome the requirement of a final exam to pass the course. Covered those two conditions, the final mark is obtained from:

  • Final examination: 40%.
  • Assignments: 20%.
  • Replication of articles' results: 40%.

Extraordinary assessment session

  • Article 19 of the UGR Assessment Policy and Regulations establishes that students who have not passed a course in the ordinary assessment session (convocatoria ordinaria) will have access to an extraordinary assessment session (convocatoria extraordinaria). All students may take part in this extraordinary assessment session, regardless of whether or not they have followed continuous assessment activities. In this way, students who have not carried out continuous assessment activities will have the opportunity to obtain 100% of their mark by means of an exam and/or assignment.
  • In this case, the assessment will be:
  • A written examination: 100%.

Single final assessment

  • Article 8 of the UGR Assessment Policy and Regulations establishes that students who are unable to follow continuous assessment methods due to justifiable reasons shall have recourse to a single final assessment (evaluación única final), which is an assessment method that only takes a final exam into account.
  • In order to opt for a single final assessment (evaluación única final), students must send a request, using the corresponding online procedure, to the coordinator of the master’s programme, in the first two weeks of the course or in the two weeks following their enrolment (if the enrolment has taken place after the classes have already begun). The coordinator will communicate this information to the relevant teaching staff members, citing and verifying the reasons why the student is unable to follow the continuous assessment system.
  • In this case, the assessment will be:
  • A written examination: 100%.

Información adicional

INCLUSION and DIVERSITY. In the case of students with disabilities or other specific educational support needs (NEAE), the tutoring system will be adapted to these needs, following the recommendations of the inclusion area at the University of Granada. Departments and centers will establish appropriate measures to ensure that tutorials take place in accessible locations. Additionally, at the request of faculty, support can be requested from the competent unit at UGR for special methodological adaptations.

Información de interés para estudiantado con discapacidad y/o Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (NEAE): Gestión de servicios y apoyos (https://ve.ugr.es/servicios/atencion-social/estudiantes-con-discapacidad).