Guía docente de Perspectivas Actuales en Psicología y Neurociencias (M30/56/2/1)

Curso 2022/2023
Fecha de aprobación por la Comisión Académica 04/07/2022

Máster

Máster Universitario en Neurociencia Cognitiva y del Comportamiento

Módulo

Seminarios

Rama

Ciencias de la Salud

Centro Responsable del título

Escuela Internacional de Posgrado

Semestre

Anual

Créditos

5

Tipo

Optativa

Tipo de enseñanza

Presencial

Profesorado

  • María Isabel De Brugada Sauras
  • María Carolina Díaz Piedra

Horario de Tutorías

María Isabel De Brugada Sauras

Email
  • Tutorías 1º semestre
    • Miércoles 11:00 a 14:00 (Desp. 211 Fac. Psicología)
    • Jueves 11:00 a 14:00 (Desp. 211 Fac. Psicología)
  • Tutorías 2º semestre
    • Martes 11:00 a 14:00 (Desp. 211 Fac. Psicología)
    • Miércoles 11:00 a 14:00 (Desp. 211 Fac. Psicología)

María Carolina Díaz Piedra

Email
Anual
  • Lunes 10:00 a 13:00 (Fac. Psicologia - D. 327)
  • Martes 10:00 a 13:00 (Fac. Psicologia - D. 327)

Breve descripción de contenidos (Según memoria de verificación del Máster)

  • Guidelines of “how to write" an (scientific) essay
  • Guidelines of Ethics in research
  • Guidelines of how to pre-register a study
  • Several research talks and/or seminars from national and international experts in the fields of Psychology and Neuroscience, distributed along the academic course.
  • Composition of one essay reviewing recent literature in specific research fields from Psychology and Neuroscience

Prerrequisitos y/o Recomendaciones

Competencias

Competencias Básicas

  • CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
  • CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB8. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9. Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.

Competencias Generales

  • CG01. La adquisición de conocimientos amplios y avanzados sobre los procesos psicológicos básicos y las bases neurales que los sustentan. Los estudiantes deben ser capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios 
  • CG02. Adquisición de conocimientos prácticos en técnicas de investigación psicológica generales y en los métodos y técnicas específicos de la Neurociencia y de la Neuropsicología. Los estudiantes deben además saber aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas a entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios.  
  • CG03. Adquisición de conocimientos prácticos en técnicas derivadas de la Neurociencia Cognitiva y del Comportamiento tales como la evaluación e intervención Neuropsicológica. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas a entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios 
  • CG04. Conocimiento de la "aplicabilidad" del conocimiento científico psicológico al ámbito social, educativo y de la salud. Habilidad para enfrentarse a situaciones novedosas en estos ámbitos de aplicación y emitir juicios que incluyan reflexiones sobre responsabilidades sociales y éticas.  

Competencias Específicas

  • CE04. Adquisición de conocimientos sobre los procesos psicológicos y sus bases neurales.  
  • CE05. Conocimientos de las principales metodologías en neurociencia cognitiva, emocional y del comportamiento.  
  • CE06. Habilidad para aplicar el conocimiento sobre procesos y sus bases neurales a ámbitos aplicados (Neuropsicología, Neurociencia, Ergonomía, Educación,etc.) 
  • CE07. Conocimientos sobre las disfunciones de los procesos cognitivos humanos y sus bases neurales, y de las forma de evaluación y rehabilitación de estos procesos. 
  • CE08. Adquisición de habilidades de escuchar y asimilar información científica en inglés, aprendiendo a tomar una perspectiva activa y crítica en la adquisición de la información.  

Competencias Transversales

  • CT01. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo autodirigido o autónomo. Para ello, adquirirán habilidades para realizar búsquedas de las fuentes bibliográficas y para analizar de forma crítica y organizar la literatura científica sobre temas específicos 
  • CT02. Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones -y los conocimientos y razones últimas que las sustentan- a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades; Esto se plasma en la adquisición de habilidades de exposición oral y escrita de trabajos teóricos y de investigación 

Resultados de aprendizaje (Objetivos)

  • The student will know/understand:
  1. Current relevant research and theories in the field of Experimental Psychology and Neuroscience
  2. Different styles and approaches to current controversies in the field
  3. The importance of taking an active role in research exchanges

 

  • The student will be able to:
  1. Read and understand specialized research literature in Human Neuroscience and Experimental Psychology
  2. Discuss hot spots or controversies with the researchers themselves
  3. Synthesize relevant information to write reports about key questions.

Programa de contenidos Teóricos y Prácticos

Teórico

  • Unit 1.  How to write an (scientific) essay
  • Unit 2.  Ethics in Research
  • Unit 3. How to pre-register a study

Práctico

  • Seminars: The contents/specific talks and seminars change every year depending on the areas of research of the invited speakers. Their number varies between 12-18 (students have to attend and participate in a minimum of 9 presentations).

Foreseeing potential incompatibilities between the time of the seminars and student activities in other domains (e.g. practical work in hospitals), students are offered the possibility of listening and synthesizing research contents presented in podcasts available in internet, with special attention to TED contents.  This, however, only applies when students justify the impossibility to attend specific talks/seminars synchronously.

Bibliografía

Bibliografía fundamental

Specific references and relevant and recommended readings are updated every year and change depending on the speakers. This information will be available at the online teaching platform "PRADO UGR":

Bibliografía complementaria

Specific references and relevant and recommended readings are updated every year and change depending on the speakers. This information will be available at the online teaching platform "PRADO UGR":

Enlaces recomendados

Metodología docente

  • MD01 Lección magistral/expositiva 
  • MD02 Sesiones de discusión y debate 
  • MD05 Seminarios 
  • MD07 Análisis de fuentes y documentos 
  • MD09 Realización de trabajos individuales 

Evaluación (instrumentos de evaluación, criterios de evaluación y porcentaje sobre la calificación final.)

Evaluación Ordinaria

Article 18 of the UGR Assessment Policy and Regulations establishes that the ordinary assessment session (convocatoria ordinaria) will preferably be based on the continuous assessment of students, except for those who have been granted the right to a single final assessment (evaluación única final), which is an assessment method that only takes a final exam into account.

  • Marks of the essay constitute 50% of the final evaluation.
  • Attendance to talks and seminars, as well as short written reports of answers to the research questions provided for each specific talk constitute the remaining 50% of the evaluation. This part of the grade will consider the extent of active participation of the students during the talk/seminars (e.g. questions made to the speaker).  Specifically, the evaluation will take into account assistance (33%, the maximum will be reached by 9 talks), participation (33%, the maximum will be reached by asking out loud questions to the speaker in at least 5 talks or assisting to at least 5 additional talks) and quality of the response to the questions provided or each  talk (33 %).  
  • In order to sum up these two parts (i.e. both the essay and seminars) the student will need to pass each one (i.e. to obtain at least 5 out of 10 on each part). In the situation where one part is not passed, the maximum total cualification will be 4,9.
  • If plagiarism is detected in any of the written work, a “0” qualification will be consider for the subject

Evaluación Extraordinaria

Article 19 of the UGR Assessment Policy and Regulations establishes that students who have not passed a course in the ordinary assessment session (convocatoria ordinaria) will have access to an extraordinary assessment session (convocatoria extraordinaria). All students may take part in this extraordinary assessment session, regardless of whether or not they have followed continuous assessment activities. In this way, students who have not carried out continuous assessment activities will have the opportunity to obtain 100% of their mark by means of an exam and/or assignment.

For this extraordinary call, the student can choose either to keep the previous marks from individual parts of the course, or to complete a written exam that will cover the 100% of the grade. This exam will include several questions about the readings related to the seminars as well as a critical essay about a given topic that the student will know well in advance.

Evaluación única final

Article 8 of the UGR Assessment Policy and Regulations establishes that students who are unable to follow continuous assessment methods due to justifiable reasons shall have recourse to a single final assessment (evaluación única final), which is an assessment method that only takes a final exam into account.

In order to opt for a single final assessment (evaluación única final), students must send a request, using the corresponding online procedure, to the coordinator of the master’s program, in the first two weeks of the course or in the two weeks following their enrolment (if the enrolment has taken place after the classes have already begun). The coordinator will communicate this information to the relevant teaching staff members, citing and verifying the reasons why the student is unable to follow the continuous assessment system.

In this case, the assessment will comprise:

  • An exam that will include several questions about the readings related to the seminars as well as a critical essay about a given topic that the student will know well in advance.

Información adicional

The teaching methodology and evaluation will be adapted to students with specific needs (NEAE), in accordance with Article 11 of the Regulations for the evaluation and qualification of students of the University of Granada.