Guía docente de Post-Quantum Cryptography (MQ2/56/1/24)
Máster
Módulo
Rama
Centro Responsable del título
Semestre
Créditos
Tipo
Tipo de enseñanza
Profesorado
- Francisco Javier Lobillo Borrero
Horario de Tutorías
Francisco Javier Lobillo Borrero
EmailBreve descripción de contenidos (Según memoria de verificación del Máster)
In this course, students first understand the main problems and weaknesses when quantum computation is available. Then, they understand and implement current algorithms that are resilient to quantum cryptography attacks, in three different approaches: code-based, lattice-based and multivariate public key cryptography.
Prerrequisitos y/o Recomendaciones
Recommendations: If AI tools are used to develop the tasks included in this course, students must adopt an ethical and responsible approach to their use. The recommendations contained in the document "Recommendations for the Use of Artificial Intelligence in the UGR", published at this location https://ceprud.ugr.es/formacion-tic/inteligencia-artificial/recomendaciones-ia#contenido0 should be followed.
Competencias
Competencias Básicas
- CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
- CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
- CB8. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
- CB9. Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
- CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
Resultados de aprendizaje (Objetivos)
- Students will understand and discriminate the fundamentals of Post-quantum cryptography
- Students will implement key generation, encryption/decryption and sign/verify procedures in post-quantum environment.
- Students will implement some brute force attacks.
Programa de contenidos Teóricos y Prácticos
Teórico
1. Weakness of RSA and DH under quantum computation
- Introduction to quantum computation
- Computational complexity under quantum computation
- Weakness of RSA
- Weaknesses of DH
2. Code-based cryptography
- Fundamentals of code-based cryptography
- Applications of code-based cryptography
3. Lattice-based Cryptography
- Fundamentals of lattice-based cryptography
- Applications of lattice-based cryptography
4. Multivariate Public Key Cryptography
- Multivariate techniques for cryptography
- Oil and vinegar
- Hidden field equations.
Práctico
- Students will implement key generation, encryption/decryption and sign/verify procedures in post-quantum environment.
- Students will implement some brute force attacks.
Bibliografía
Bibliografía fundamental
Daniel J. Bernstein, Johannes Buchmann, Erik Dahmen eds. Post-Quantum Cryptography. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, 2009. https://doi.org/10.1007/978-3-540-88702-7
David McMahon. Quantum Computing Explained. John Wiley & Sons, 2008. https://doi.org/10.1002/9780470181386
Enlaces recomendados
Arqus Virtual Campus: https://virtualcampus.arqus-alliance.eu
Metodología docente
Evaluación (instrumentos de evaluación, criterios de evaluación y porcentaje sobre la calificación final.)
Evaluación Ordinaria
Assessment strategy |
Weight % |
Deadline |
Assessment criteria |
Practical exercises with paper presentation
|
30% |
End semester |
Students are expected to write a paper with a summary of the job done in the practical exercises, showing their capacity of writing, discussing and analysing diffferent aspects related to the topics in this module. Their will be an assessment rubric considering these aspects:
|
Oral presentations in seminars |
20% |
End semester |
Students will make oral presentations of the work done in selected papers. There will be an assessment rubric considering these aspects:
|
Examination
|
40% |
End semester |
A written exam of 4 points with test questions (2 points) about theoretical concepts and 2 points of short questions about topics related with the course. For every short question, the following criteria are considered:
Spot the main arguments and data in relation with the question. A minimum of 0.6 points (15%) is required. |
Attendance | 10% |
Evaluación Extraordinaria
Written exam for theoretical (50%) and practical (50%) parts.
Evaluación única final
Written exam for theoretical (50%) and practical (50%) parts.
Información adicional
Información de interés para estudiantado con discapacidad y/o Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (NEAE): Gestión de servicios y apoyos (https://ve.ugr.es/servicios/atencion-social/estudiantes-con-discapacidad).
Software Libre
- Moodle (Virtual Campus)
- Sagemath