Guía docente de Post-Quantum Cryptography (MQ2/56/1/24)

Curso 2025/2026
Fecha de aprobación por la Comisión Académica 04/07/2025

Máster

Máster Universitario en Ciberseguridad y Ciberinteligencia Internacional

Módulo

Módulo II: Electives Classes

Rama

Ingeniería y Arquitectura

Centro Responsable del título

Escuela Internacional de Posgrado

Semestre

Primero

Créditos

3

Tipo

Optativa

Tipo de enseñanza

Presencial

Profesorado

  • Francisco Javier Lobillo Borrero

Horario de Tutorías

Francisco Javier Lobillo Borrero

Email
No hay tutorías asignadas para el curso académico.

Breve descripción de contenidos (Según memoria de verificación del Máster)

In this course, students first understand the main problems and weaknesses when quantum computation is available. Then, they understand and implement current algorithms that are resilient to quantum cryptography attacks, in three different approaches: code-based, lattice-based and multivariate public key cryptography.

Prerrequisitos y/o Recomendaciones

Recommendations: If AI tools are used to develop the tasks included in this course, students must adopt an ethical and responsible approach to their use. The recommendations contained in the document "Recommendations for the Use of Artificial Intelligence in the UGR", published at this location https://ceprud.ugr.es/formacion-tic/inteligencia-artificial/recomendaciones-ia#contenido0 should be followed.

Competencias

Competencias Básicas

  • CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
  • CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB8. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9. Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.

Resultados de aprendizaje (Objetivos)

  • Students will understand and discriminate the fundamentals of Post-quantum cryptography
  • Students will implement key generation, encryption/decryption and sign/verify procedures in post-quantum environment.
  • Students will implement some brute force attacks.

Programa de contenidos Teóricos y Prácticos

Teórico

1. Weakness of RSA and DH under quantum computation

  • Introduction to quantum computation
  • Computational complexity under quantum computation
  • Weakness of RSA
  • Weaknesses of DH

2. Code-based cryptography

  • Fundamentals of code-based cryptography
  • Applications of code-based cryptography

3. Lattice-based Cryptography

  • Fundamentals of lattice-based cryptography
  • Applications of lattice-based cryptography

4. Multivariate Public Key Cryptography

  • Multivariate techniques for cryptography
  • Oil and vinegar
  • Hidden field equations.

Práctico

  1. Students will implement key generation, encryption/decryption and sign/verify procedures in post-quantum environment.
  2. Students will implement some brute force attacks.

Bibliografía

Bibliografía fundamental

Daniel J. Bernstein, Johannes Buchmann, Erik Dahmen eds. Post-Quantum Cryptography. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, 2009. https://doi.org/10.1007/978-3-540-88702-7

David McMahon. Quantum Computing Explained. John Wiley & Sons, 2008. https://doi.org/10.1002/9780470181386

Enlaces recomendados

Arqus Virtual Campus: https://virtualcampus.arqus-alliance.eu

Metodología docente

Evaluación (instrumentos de evaluación, criterios de evaluación y porcentaje sobre la calificación final.)

Evaluación Ordinaria

Assessment strategy

Weight %

Deadline

Assessment criteria

Practical exercises with paper presentation

 

30%

End semester

Students are expected to write a paper with a summary of the job done in the practical exercises, showing their capacity of writing, discussing and analysing diffferent aspects related to the topics in this module. Their will be an assessment rubric considering these aspects:

  • identification of the most significant features (15% of grade);
  • concentrated, efficient and convincing summarizing (5% of grade);
  • presentation, adhesive scientific language, the use of informative visual measures (10% of grade).

Oral presentations in seminars

20%

End semester

Students will make oral presentations of the work done in selected papers. There will be an assessment rubric considering these aspects:

  • quality of the presentation of assigned readings.
  • accuracy of arguments and technical information exposed.
  • identification of the most significant features, tendencies and developments related to the particular topic;
  • explanation and defense of different opinions of the academic debate;

Examination

 

40%

End semester

A written exam of 4 points with test questions (2 points) about theoretical concepts and 2 points of short questions about topics related with the course. For every short question, the following criteria are considered:

  • Accuracy of the response.
  • Structured writing of the answer
  • Knowledge and proper use of technical terms.

Spot the main arguments and data in relation with the question.

A minimum of 0.6 points (15%) is required. 

Attendance 10%    

Evaluación Extraordinaria

Written exam for theoretical (50%) and practical (50%) parts.

Evaluación única final

Written exam for theoretical (50%) and practical (50%) parts.

Información adicional

Información de interés para estudiantado con discapacidad y/o Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (NEAE): Gestión de servicios y apoyos (https://ve.ugr.es/servicios/atencion-social/estudiantes-con-discapacidad).

Software Libre

  • Moodle (Virtual Campus)
  • Sagemath