Guía docente de Network Security (MQ2/56/1/11)
Máster
Módulo
Rama
Centro Responsable del título
Semestre
Créditos
Tipo
Tipo de enseñanza
Profesorado
- Pedro García Teodoro
Breve descripción de contenidos (Según memoria de verificación del Máster)
Communication networks. Security services. Cryptographic techniques. Security protocols. Vulnerabilities and attacks. Service access control.
Prerrequisitos y/o Recomendaciones
No special requirements are demanded, although having an understanding of communication network models would be beneficial.
In the case of using AI tools for the development of the course, students must adopt an ethical and responsible use of these technologies. The recommendations outlined in the document titled "Recommendations for the Use of Artificial Intelligence at UGR", available at the following link, should be followed:
https://ceprud.ugr.es/formacion-tic/inteligencia-artificial/recomendaciones-ia#contenido0
Competencias
Competencias Básicas
- CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
- CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
- CB8. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
- CB9. Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
- CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
Resultados de aprendizaje (Objetivos)
- Students will understand the fundamentals of secure communications
- Students will use specifications of secure protocols
- Students will deploy solutions to secure communications
Programa de contenidos Teóricos y Prácticos
Teórico
- Introduction
- Physical security
- Data link layer security
- Network layer security
- Transport layer security
- Application layer security
Práctico
-
Securing Wi-Fi environments
-
Implementing SSL/TLS protocol
-
Secure user services: HTTPS, SSH, and secure DNS
Bibliografía
Bibliografía fundamental
- J. Migga Kizza: "Guide to computer Network Security (6/e)". Springer, 2024.
- P. García Teodoro, G. Maciá Fernández: "Seguridad en Redes y Sistemas de Comunicación. Teoría y Práctica". Kindle Direct Publishing, 2020.
- W. Stallings: "Network Security Essentials: Applications and Standards (6/e)". Prentice Hall, 2017.
- R. Panko: "Corporate Computer and Network Security (2/e)". Prentice Hall, 2010.
- R.J. Boyle: "Applied Information Security". Prentice Hall, 2010.
Bibliografía complementaria
- H. Carr, C. Snyder, B. Bailey: "Management of Network Security". Prentice Hall, 2010.
- G. DeLaet, G. Schauwers: "Network Security Fundamentals". Cisco Press, 2005.
- M. Goodrich, R. Tamassia: "Introduction to Computer Security". Addison-Wesley, 2011.
Enlaces recomendados
Metodología docente
Evaluación (instrumentos de evaluación, criterios de evaluación y porcentaje sobre la calificación final.)
Evaluación Ordinaria
In order to assess the acquisition of the contents and competencies to be developed in the course, a diversified evaluation system will be used, selecting the most appropriate assessment techniques at each stage. One or more of the following methods may be applied:
-
Attendance (10%):
Daily attendance will be assessed as part of the evaluation process. -
Theoretical (40%). Minimum 15% (0.6 points out if 4):
A final written exam will be conducted, in addition to the potential submission of assignments, exercises, and evaluation sessions focused on the development and outcomes of the proposed activities. -
Practical (50%):
Laboratory sessions will be held, where attendance will be taken into account. Control exercises and progress monitoring will be carried out to assess the knowledge acquired.
Evaluación Extraordinaria
Written exams will be conducted for each component of the course: Attendance, Theory, and Practical sessions, with their respective weightings: 10%, 40%, and 50%.
Evaluación única final
A written exam will be administered for the two main course components: Theory and Practical sessions, with each carrying a weighting of 50%.
Información adicional
Arqus virtual campus (https://virtualcampus.arqus-alliance.eu) will be used.
Información de interés para estudiantado con discapacidad y/o Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (NEAE): Gestión de servicios y apoyos (https://ve.ugr.es/servicios/atencion-social/estudiantes-con-discapacidad).
Software Libre
Various free security tools, such as those listed on https://sectools.org, may be used for deployment purposes.