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Guía docente de la asignatura / materia:

Materialismo Cultural y Literaturas en Lengua Inglesa (M19/56/2/3)

Curso 2021/2022
Fecha de aprobación por la Comisión Académica 17/07/2021

Máster

Máster Universitario en Literatura y Lingüística Inglesas

Módulo

Literaturas en Lengua Inglesa

Rama

Artes y Humanidades

Centro Responsable del título

Escuela Internacional de Posgrado

Semestre

Primero

Créditos

5

Tipo

Optativa

Tipo de enseñanza

Presencial

Profesorado

  • Mauricio Damian Aguilera Linde

Horario de Tutorías

Mauricio Damian Aguilera Linde

aguilera@ugr.es
  • Primer semestre
    • Martes 15:30 a 18:30 (Despacho)
    • Jueves 15:30 a 18:30 (Despacho)
  • Segundo semestre
    • Martes 15:30 a 18:30 (Despacho)
    • Jueves 15:30 a 18:30 (Despacho)

Breve descripción de contenidos (Según memoria de verificación del Máster)

THEORETICAL

Artistic discourses can be analyzed as literary “sites of contest” (Raymond Williams 1973) whereby a number of different voices merge and collide. The aim of this course is not only to learn some strategies to read the ideologically dominant values (hegemony) which take up the central position of the texts, but also to unearth those marginal voices that have been muffled, silenced or simply erased. Special attention will be paid to parody as a strategy of genre-deviation (Hutcheon 2000) and to some other “reverse discourse” elements (Foucault 1978) in American fiction. Genre is never a fixed, immutable concept, and the principle of genre-bending plays a key role in the production of meaning of any literary text. Through epistemic frictions and counter-memory we resurrect violent exclusions, tensions, struggles and clashes that were erased and forgotten.

PRACTICAL

Students will be given a plethora of discourses (literary, filmic, photographic and political, among others) to apply the theoretical concepts discussed in class.

Prerrequisitos y/o Recomendaciones

NIvel de inglés C1

 

Competencias

Competencias Básicas

  • CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
  • CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB8. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9. Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.

Competencias Generales

  • CG01. Desarrollar habilidades en las relaciones interpersonales y la mediación interlingüística. 
  • CG02. Adquirir las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo 
  • CG03. Buscar información (oral, impresa, audiovisual, digital, multimedia) y transformarla en conocimiento. 
  • CG04. Utilizar las nuevas tecnologías como herramienta de aprendizaje e investigación, así como medio de comunicación y difusión. 
  • CG05. Comprender textos largos y complejos de cualquier tipo, tanto técnico, como narrativo, o literario. 
  • CG06. Presentar, en diferentes formatos (escritos, orales, digitales) descripciones claras y detalladas de temas complejos, desarrollando ideas concretas y terminando con una conclusión apropiada. 

Competencias Específicas

  • CE01. Conocer y valorar de forma crítica las teorías, los métodos y los resultados actuales más extendidos de la investigación en el campo de las literaturas en lengua inglesa y de la lingüística inglesa. 
  • CE02. Identificar casos de estudio y los diferentes acercamientos epistemológicos disponibles para elaborar y defender argumentos, así como resolver problemas dentro del área de estudio de las literaturas en lengua inglesa y la lingüística inglesa. 
  • CE03. Diseñar y llevar a cabo proyectos de investigación, y plasmar sus resultados en ensayos críticos siguiendo las convenciones formales del sistema MLA, con un marco epistemológico claro, riguroso y bien estructurado, con una introducción, desarrollo del análisis y conclusiones finales. 
  • CE04. Exponer y defender con claridad los objetivos, metodología y resultados de un trabajo de investigación en el ámbito de las literaturas y la lingüística en inglés. 
  • CE05. Entender los textos primarios y la bibliografía secundaria en los diferentes ámbitos y en los diferentes periodos de la historia de las literaturas en inglés como concreción de prácticas culturales y políticas en un contexto histórico determinado. 
  • CE06. Desarrollar el interés y la curiosidad intelectual por analizar y comprender textos, teorías críticas, y diferentes acercamientos epistemológicos a casos de estudio específicos en el ámbito de las literaturas en inglés. 
  • CE07. Conocer los diferentes acercamientos interdisciplinares al estudio de las literaturas en lengua inglesa, con especial énfasis en los estudios de género, las políticas de identidad, el discurso político, o los estudios postcoloniales y de traducción. 

Competencias Transversales

  • CT01. La formación en el respeto a los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres, de los Derechos Humanos y los principios de accesibilidad universal, y los valores propios de una cultura de paz y de valores democráticos, según lo establecido por el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, Artº 3.5. 

Resultados de aprendizaje (Objetivos)

  1. To analyze dominant/emergent/residual elements in any given artistic text. Read and apply Raymond Williams’ article (1973) in order to be able to distinguish establishment values and marginal ideas in a selection of texts.
  2. Read and discuss Medina’s article (2011) on counter-memory, epistemic friction and guerrilla pluralism in order to grasp the critic’s task of resurrecting and/or de-subjugating knowledges. Gramsci’s seminal idea of hegemony as a negotiable, perpetually threatened and recreated system, as opposed to Althusser’s economic determinism, will be amply discussed.
  3. Read and discuss Jan Assman’s binary model of memory and be able to identify how memory frames (communicative and cultural) operate in a literary discourse.
  4. To analyze modality (direct point of view) and vocabulary (indirect point of view) of a given text to elicit the ideological conflicts which permeate its linguistic structure. Read and apply Roger Fowler’s ideas to a selection of excerpts taken from American short fiction in informal response papers.
  5. To identify and locate the genre/subgenre and its linguistic components of any short story/play through a study of the commonest genres used by the author: melodrama, frontier story, Gothic tale, tall tale, detective/crime story, local color fiction, etc.
  6. To identify and locate the components of a genre which have been erased, disrupted, dislocated and parodied. Students must read and apply Hutcheon’s postmodern notion of parody and Foucault’s “reverse discourse” strategies to a number of short stories/plays discussed in class.
  7. To identify and locate the components of a genre which have been erased, disrupted, dislocated and parodied. Students must read and apply Hutcheon’s postmodern notion of parody and Foucault’s “reverse discourse” strategies to a number of short stories/plays discussed in class.

Programa de contenidos Teóricos y Prácticos

Teórico

  1. Base and superstructure in classic Marxist thought: The foundations. Reading of Raymond Williams’ article.
  2. Hegemony: from Georg Lukacs to Antonio Gramsci. Intention and Subalterns.
  3. Selective Tradition, structures of feeling and fault lines.
  4. Non-dominant elements; emergent and residual; alternative and oppositional; incorporated and non-incorporated.
  5. Reading of Tennessee Williams’s “Something about Him” (1946): Power dynamics: covenanted community, vigilante tradition and the individual.
  6. Movie-watching: “Speedy” (1928), dr. Ted Wison: Analysis of the emergent “Culture of Abundance” (Susman 1984) and the gradual dissolution of the agrarian-producer society, its institutions and values.
  7. Foucault’s subjugated knowledge and epistemic insurrections. Walter Benjamin's “Angelus Novus” and the concept of guerrilla pluralism. Reading of Jose Medina’s article.
  8. Reading of Tennessee Williams’s “Two on a Party”: Location of discourses/truths and counter discourses/untruths in the text.
  9. Postmodern parody (Hutcheon) and the constitution of a “discours en retour”.
  10. Jacques Rancière’s classification of images.
  11. Reading of Maria Irene Fornes’s “Mud” (1983). Reverse discourse strategies through a comparison with  Man Ray’ L’etoile de mer (1928).
  12. Memory frames: Jan Assmann's communicative and cultural frames of memory
  13. Dromenon, legomenon and deiknymenon.
  14. Saroyan’s “Around the World with General Grant” (1937): memory frames at clash, liminality and diasporic identity.

Práctico

  1. Oral presentations
  2. In-class discusions of key terms of cultural materialism in connection with the movies and texts.
  3. True/False questionnaires
  4. Analysis of headlines 

Bibliografía

Bibliografía fundamental

The following titles can be found in the library:

  1. Assman, Jan and John Czaplicka. “Memory and Cultural Identity”. New German Critique 65 (1995):125-33.
  2. Assman, Jan. “Communicative and Cultural Memory”. Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Ed. Astrid Erll and Ansgar Nünning in collaboration with Sarah Young. Berlin: de Gruyter, 2008. 109-118.
  3. Fowler, Roger. Linguistic Criticism. Oxford: O.U.P. 1986. Chs. 9-10: 127-167.
  4. Medina, José. “Toward a Foucaultian Epistemology of Resistance: Counter-Memory, Epistemic Friction and Guerrilla Pluralism”. Foucault Studies 12 (2011): 9-35. http://www.vanderbilt.edu/AnS/philosophy/_people/faculty_files/_medinafoucaultstudies.pdf
  5. Williams, Raymond. “Base and Superstructure in Marxist Cultural Theory”. New Left Review I/82. Nov-Dec 1973.3-14

 

Bibliografía complementaria

  • Aguilera Linde, Mauricio D. “’Truth is held in disrepute’: O. Henry and the Dismantling of Paradigms”. Miscelánea. Journal of English and American Studies 38 ( 2008): 11-27.
  • Aguilera Linde, Mauricio D. “‘The Wilderness is Interior’: Williams's Strategies of Resistance in ‘Two on a Party’”, The Tenneesee Williams Annual Review 11 (2010): 41-52. http://www.tennesseewilliamsstudies.org/journal/work.php?ID=99
  • Aguilera Linde , Mauricio D. “Spaceships and Vampires: Sexual Dissidence in Tennessee Williams's ‘The Knightly Quest’. Atlantis 34.2 (2012): 67-83.
  • Aguilera Linde, Mauricio D. “Saroyan’s Travel Memories: Contesting National Identities for Armenia-Americans during the Great Depression”. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik. A Quarterly of Language, Literature and Culture (2016). De Gruyter Mouton 64. 2016: 415-429; https://doi.org/10.1515/zaa-2016-0038.
  • Aguilera Linde, Mauricio D. “‘Zoo in Madrid’: Hope and Betrayal in the Spanish Civil War” has been included in Complutense Journal of English Studies 25 (2017): 147-158: http://dx.doi.org/10.5209/CJES.55333.
  • Aguilera Linde, Mauricio D. “Martha Gellhorn (1908-1998). Objectivity Revealed: Propaganda and the Fifth Dimension in Martha Gellhorn’s Spanish Civil War Reportage”. In: More Writers of the Spanish Civil War. Experience Put to Use. Ed. Celia M. Wallhead. Peter Lang: Bern, Berlin, New York, 2018. 285-316.
  • Aguilera Linde, Mauricio D. "Saroyan's Filipinos: Undoing Invisibiliy and Silence in Subaltern Spaces". Kritika Kultura 35 (2020): 96-117. http://dx.doi.org/10.13185/KK2020.03506
  • Foucault, Michel. The History of Sexuality. Vol. I: An Introduction. Transl. Robert Hurley. New York: Random House, 1978.
  • Hutcheon, Linda. A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth Century Art Forms. Champaign, Illinois: U of Illinois P, 2000.
  • Susman, Warren I. Culture as History. The Transformation of American Society in the Twentieth Century. New York: Pantheon Books, 1984.

Enlaces recomendados

Metodología docente

  • MD01 Lección magistral/expositiva 
  • MD02 Sesiones de presentaciones, discusión y debate 
  • MD03 Trabajo autónomo. 
  • MD05 Realización de trabajos individuales 
  • MD06 Seguimiento del TFM 

Evaluación (instrumentos de evaluación, criterios de evaluación y porcentaje sobre la calificación final.)

Evaluación Ordinaria

Evaluation instruments

Assignments will consist of short essays based on readings, informal writings in class, oral presentations and class discussion on debatable topics. There will be a final exam.

Evaluation Criteria

  1. Ability to apply the critical concepts discussed in class to texts, use of English, hermeneutic abilities and organization/structure will be assessed in the different assignments.
  2. The grade distribution will be: 40% will be given to the short response papers; 5% will be given to in-class discussions and active participation; the remaining 55% will be given to the final exam.

 

 

Evaluación Extraordinaria

There will be a final exam (100%).

Evaluación única final

Evaluation will consist of a final exam (60%) along with a essay-like commentary (2,500 words) on a suggested topic (40%).

Información adicional

Class attendance is compulsory. A number of total unjustified absences may lower the grade or result in the student’s impossibility to get a pass.

Escenario A (Enseñanza-Aprendizaje presencial y tele-presencial)

Horario (Según lo establecido en el POD)

See the course timetable at www.maenglishugr.com

Herramientas para la atención tutorial (Indicar medios telemáticos para la atención tutorial)

Google meet via PRADO

Medidas de adaptación de la metodología docente

Several strategies will be used in each class: use of platforms such as Jamboard and Powerpoint presentations. The teacher will facilitate an atmosphere that allows the sudent's interaction with their peers and his/her active participation. 

Evaluación Ordinaria

Evaluation instruments

Assignments will consist of short essays based on readings, informal writings in class, oral presentations and class discussion on debatable topics. There will be a final exam.

Evaluation Criteria

  1. Ability to apply the critical concepts discussed in class to texts, use of English, hermeneutic abilities and organization/structure will be assessed in the different assignments.
  2. The grade distribution will be: 40% will be given to the short response papers; 5% will be given to in-class discussions and active participation; the remaining 55% will be given to the final exam.

Evaluación Extraordinaria

There will be a final exam (100%).

Evaluación única final

Evaluation will consist of a final exam (60%) along with a essay-like commentary (2,500 words) on a suggested topic (40%).

Escenario B (Suspensión de la actividad presencial)

Horario (Según lo establecido en el POD)

See the course timetable at www.maenglishugr.com

Herramientas para la atención tutorial (Indicar medios telemáticos para la atención tutorial)

Google meet via PRADO.

Medidas de adaptación de la metodología docente

Several strategies will be used in each class: use of platforms such as Jamboard and Powerpoint presentations. The teacher will facilitate an atmosphere that allows the sudent's interaction with their peers and his/her active participation. 

Evaluación Ordinaria

Evaluation instruments

Assignments will consist of short essays based on readings, informal writings in class, oral presentations and class discussion on debatable topics. There will be a final exam.

Evaluation Criteria

  1. Ability to apply the critical concepts discussed in class to texts, use of English, hermeneutic abilities and organization/structure will be assessed in the different assignments.
  2. The grade distribution will be: 40% will be given to the short response papers; 5% will be given to in-class discussions and active participation; the remaining 55% will be given to the final exam.

Evaluación Extraordinaria

There will be a final exam (100%).

Evaluación única final

Evaluation will consist of a final exam (60%) along with a essay-like commentary (2,500 words) on a suggested topic (40%).