Guía docente de Bilingüismo: Investigación en el Lenguaje de los Bilingües (M19/56/2/14)
Máster
Módulo
Rama
Centro Responsable del título
Semestre
Créditos
Tipo
Tipo de enseñanza
Profesorado
- Cristóbal Jesús Lozano Pozo
- Raquel Fernandez Fuertes
Breve descripción de contenidos (Según memoria de verificación del Máster)
1: Bilingüismo: Introducción.
2: Adquisición del lenguaje bilingüe en el adulto.
3: Adquisición del lenguaje bilingüe en el niño.
4: Cómo llevar a cabo la investigación en adquisición del lenguaje bilingüe.
Prerrequisitos y/o Recomendaciones
Prerequisites:
- Good knowledge and use of the English language (C1 level or above).
Recommendation:
- It is essential for students to have good knowledge of linguistics and the different linguistics levels (esp. morphology and syntax) since the focus of this course is linguistic and not pedagogic.
- It is highly recommended for students to have knowledge of disciplines related to applied linguistics (second language acquisition; psycholinguistics; child language acquisition; etc).
- Students are encouraged to take other Linguistics subjects/modules offered in our MA.
Competencias
Competencias Básicas
- CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
- CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
- CB8. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
- CB9. Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
- CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
Competencias Generales
- CG01. Desarrollar habilidades en las relaciones interpersonales y la mediación interlingüística.
- CG02. Adquirir las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo
- CG03. Buscar información (oral, impresa, audiovisual, digital, multimedia) y transformarla en conocimiento.
- CG04. Utilizar las nuevas tecnologías como herramienta de aprendizaje e investigación, así como medio de comunicación y difusión.
- CG05. Comprender textos largos y complejos de cualquier tipo, tanto técnico, como narrativo, o literario.
- CG06. Presentar, en diferentes formatos (escritos, orales, digitales) descripciones claras y detalladas de temas complejos, desarrollando ideas concretas y terminando con una conclusión apropiada.
Competencias Específicas
- CE01. Conocer y valorar de forma crítica las teorías, los métodos y los resultados actuales más extendidos de la investigación en el campo de las literaturas en lengua inglesa y de la lingüística inglesa.
- CE02. Identificar casos de estudio y los diferentes acercamientos epistemológicos disponibles para elaborar y defender argumentos, así como resolver problemas dentro del área de estudio de las literaturas en lengua inglesa y la lingüística inglesa.
- CE03. Diseñar y llevar a cabo proyectos de investigación, y plasmar sus resultados en ensayos críticos siguiendo las convenciones formales del sistema MLA, con un marco epistemológico claro, riguroso y bien estructurado, con una introducción, desarrollo del análisis y conclusiones finales.
- CE04. Exponer y defender con claridad los objetivos, metodología y resultados de un trabajo de investigación en el ámbito de las literaturas y la lingüística en inglés.
- CE08. Conocer las diferentes aproximaciones teóricas así como los principios de la investigación (planificación, muestreo, recogida, procesamiento y análisis de datos) en ámbitos de la lingüística en inglés como son la lexicografía, la sociolingüística y la lingüística histórica, entre otros.
- CE09. Conocer los principios de la lingüística de corpus y sus diferentes aplicaciones en diversos ámbitos interdisciplinares.
- CE10. Desarrollar la capacidad para aplicar los principios de la lingüística más allá de la lingüística teórica, tales como la pragmática y el análisis del discurso, la filosofía del lenguaje, los estudios de género, el análisis literario, el lenguaje fílmico, o la adquisición y enseñanza bilingüe.
Competencias Transversales
- CT01. La formación en el respeto a los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres, de los Derechos Humanos y los principios de accesibilidad universal, y los valores propios de una cultura de paz y de valores democráticos, según lo establecido por el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, Artº 3.5.
Resultados de aprendizaje (Objetivos)
By the end of the course students are expected:
- to understand the key (psycho)linguistic factors in bilingual language acquisition and development (in instructed as well as in naturalistic settings, both in children and adults).
- to explore (via hands-on research activities) the language of such bilinguals, with a special focus on the analysis of linguistic data (corpus-based methodologies mainly).
- to be acquainted with the rationale and methodology of empirical studies on bilingualism.
- to be in a position to conduct basic research on the language of bilinguals through the analysis of linguistic data.
- to point the main properties that characterize the interaction between two languages.
- to understand the benefits (or lack thereof) of instructed bilingualism on the linguistic competence of the bilingual.
Programa de contenidos Teóricos y Prácticos
Teórico
Note: Classes will be taught in English / Las clases se impartirán en inglés.
- Bilingualism: Introduction
- Types and definitions of bilingualism and bilinguals
- Approaches to the study of bilingualism
- Benefits of bilingualism on cognitive development
- Adult bilingual language acquisition
- Key factors in adult bilingual second language acquisition
- The language of adult bilinguals: bilingualism and SLA
- Exploring the grammar of bilinguals
- Current topics in adult bilingual SLA
- The benefits of bilingual immersion education on linguistic competence
- Child bilingual language acquisition
- Key factors in child bilingual language acquisition (2L1 and L2)
- The language of child bilinguals: language development
- Effects of the interaction between two languages:
- Crosslinguistic influence, acceleration and delay
- Code-switching
- How to conduct research in bilingual language acquisition
- Introduction to research methods in bilingualism
- Corpus-based methods
- CHILDES
- Learner corpora
Práctico
The same as above.
Bibliografía
Bibliografía fundamental
Note: readings shown with an asterisk (*) are highly recommended.
General readings about bilingualism/SLA
- *Altarriba, A. J., & Heredia, R. R. (2008). An Introduction to Bilingualism: Principles and Processes. Routledge.
- *Baker, C. (2021). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism (7th ed). Clevendon: Multilingual Matters.
- Behrens, H. (2008). Corpora in Language Acquisition Research. Amsterdam: John Benjamins.
- Bhatia, T.J. & W.C. Ritchie (2004). The Handbook of Bilingualism. Oxford: Wiley-Blackwell.
- Bialystok, E. (Ed.). (1991). Language Processing in Bilingual Children. Cambridge: Cambridge University Press.
- Bullock, B. E., & Toribio, A. J. (2009). The Cambridge Handbook of Linguistic Code-switching. Cambridge: Cambridge University Press.
- Cantone, K.F. (2007). Code-switching in Bilingual Children. Springer.
- De Houwer, A. (2009). An Introduction to Bilingual Development. Clevendon: Multilingual Matters.
- Dewaele, J.-M., Housen, A., & Li, W. (eds) (2003). Bilingualism: Beyond Basic Principles. Clevedon: Multilingual Matters.
- *Field, F. W. (2011). Key Concepts in Bilingualism. Palgrave Macmillan.
- García, O. (2009). Bilingual Education in the 21st Century: A global perspective. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
- Grosjean, F. (2008). Studying Bilinguals. Oxford University Press.
- *Grosjean, F. & Li, P. (2013). The Psycholinguistics of Bilingualism. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
- Kecskes, I., & Albertazzi, L. (2007). Cognitive Aspects of Bilingualism. Dordrecht: Springer.
- Kroll, J. F. & DeGroot (2009). Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Perspectives. Oxford: Oxford University Press.
- Li, W. 2000. The Bilingualism Reader. London: Routledge.
- *Montrul, S. (2013). El bilingüismo en el mundo hispanohablante. Malden, MA: Wiley-Blackwell
- Myers-Scotton, C. (2005). Multiple Voices: An Introduction to Bilingualism. Oxford: Wiley-Blackwell.
- Nicol, J. (Ed.). (2001). One Mind, Two Languages: Bilingual Language Processing. London: Blackwell.
- Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. B. (Eds.). (2011). Dual Language Development & Disorders: A Handbook on Bilingualism and Second Language Learning (2nd ed.). Baltimore: Paul H Brookes Pub Co.
- Romaine, S. (1995). Bilingualism (2nd ed). London: Blackwell.
- Yip, V. & Matthews, S. (2007) The Bilingual Child. Cambridge: Cambridge University Press.
- Zurer, B. (2008). Raising a Bilingual Child. New York: Living Language.
Specific chapters/papers
- *Bhatia, T. K. (2006). Bilingualism and second language learning. In (K. Brown, Ed.)Encyclopedia of Language and Linguistics (2nd edition). Oxford: Elsevier.
- Butler, Y. G., & Hakuta, K. (2006). Bilingualism and second language acquisition. In T. K. Bhatia & W. C. Ritchie (Eds.), The Handbook of Bilingualism (pp. 114–144). Oxford: Wiley-Blackwell.
- *Cook, V. (2008). Linguistic contributions to bilingualism. In A. J. Altarriba & R. R. Heredia (Eds.), An Introduction to Bilingualism: Principles and Processes (pp. 245–264). New York: Routledge.
- *Fernández Fuertes, R. & Liceras, J.M. (2018). Bilingualism as a first language: language dominance and crosslinguistic influence. In Cuza, A. and P. Guijarro-Fuentes (Eds.), Language Acquisition and Contact in the Iberian Peninsula (p. 159–186). Berlin: De Gruyter Mouton.
- Genesee, F., (2003). What do we know about bilingual education for majority language students? In: Bhatia, T.K. & Ritchie, W. (eds.) Handbook of Bilingualism and Multiculturalism. London: Blackwell.
- *Gass, S., & Glew, M. (2008). Second language acquisition and bilingualism. In A. J. Altarriba & R. R. Heredia (Eds.), An Introduction to Bilingualism: Principles and Processes (pp. 265–294). New York: Routledge.
- Gass, S. M., & Selinker, L. (2008). Second Language Acquisition: An Introductory Course [chapter 2.4 Bilingual acquisition] (3rd ed.). London: Lawrence Erlbaum Associates.
- Gianico, J. L., & Altarriba, J. (2008). The psycholinguistics of bilingualism. In A. J. Altarriba & R. R. Heredia (Eds.), An Introduction to Bilingualism: Principles and Processes (p. 71–). New York: Routledge.
- *Grosjean, F. (2013). Bilingualism: A short introduction. In F. Grosjean & P. Li, The Psycholinguistics of Bilingualism (pp. 5–25). Malden, MA: Wiley-Blackwell.
- Hakuta, K. (2009). ‘Bilingualism’. In: Adelman, G. & Smith, B.H. (eds). Encyclopedia of Neuroscience (3rd edition). Elsevier.
- *Hawkins, R., & Lozano, C. (2006). Second language acquisition of phonology, morphology and syntax. In K. Brown (Ed.), Encyclopedia of Language and Linguistics (2nd edition) (pp. 67–74). Oxford: Elsevier.
- Marian, V., & Shook, A. (2012). The Cognitive Benefits of Being Bilingual. Cerebrum: The Dana Forum on Brain Science, 2012(13). Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583091/
- Nicoladis, E. (2008). Bilingualism and language cognitive develoment. In A. J. Altarriba & R. R. Heredia (Eds.), An Introduction to Bilingualism: Principles and Processes (pp. 167–197). New York: Routledge.
- Pavlenko, A. (2005). Bilingualism and thought. In J. F. Kroll & A. M. B. de Groot (Eds.), Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Approaches (pp. 433–453). Oxford: Oxford University Press.
- *Wei, L. 2006. ‘Bilingualism’. In: Brown, K. (ed). Encyclopaedia of Language and Linguistics (2nd ed). Elsevier
Research methods in bilingualism/language acquisition (general)
- Ellis, R., & Barkhuizen, G. P. (Eds.). (2005). Analysing Learner Language. Oxford University Press.
- Gass, S. M., & Mackey, A. (2007). Data Elicitation for Second and Foreign Language Research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associated.
- Granger, S. (2012). How to use Foreign and Second Language Learner Corpora. In A. Mackey & S. M. Gass (Eds.), Research Methods in Second Language Acquisition: A Practical Guide (pp. 5–29). Oxford: Wiley-Blackwell.
- Mackey, A., & Gass, S. M. (2005). Second Language Research: Methodology and Design. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- *Mackey, A., & Gass, S. M. (Eds.). (2012). Research Methods in Second Language Acquisition: A Practical Guide. Oxford: Wiley-Blackwell.
- Marian, V. (2008). Bilingual research methods. In A. J. Altarriba & R. R. Heredia (Eds.), An Introduction to Bilingualism: Principles and Processes (pp. 13–37). New York: Routledge.
- Wei, L., & Moyer, M. (2008). Blackwell Guide to Research Methods in Bilingualism and Multilingualism. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Research methods in bilingualism/language acquisition (corpora)
- *Lozano, C. (2021). Corpus textuales de aprendices para investigar sobre la adquisición del español LE/L2. In M. Cruz Piñol (Ed.), E-Research y español LE/L2: Investigar en la era digital (pp. 138-163). New York: Routledge. ISBN 9781138359741
- *Lozano, C. (2020). How to do research in SLA by combining corpus and experimental methods: An introduction for language researchers and teachers. In M. Planelles Almeida, A. Foucart, & J. M. Liceras (Eds.), Perspectivas actuales en la enseñanza y el aprendizaje de lenguas en contextos multiculturales / Current Perspectives in Language Teaching and Learning in Multicultural Contexts (pp. 389-421). Thomson Reuters Aranzadi.
- Lozano, C., & Mendikoetxea, A. (2013). Learner corpora and second language acquisition: the design and collection of CEDEL2. In A. Díaz-Negrillo, N. Ballier, & P. Thompson (Eds.), Automatic Treatment and Analysis of Learner Corpus Data. (pp. 65–100). Amsterdam: John Benjamins.
- Myles, F. (2007). Investigating learner language development with electronic longitudinal corpora: Theoretical and methodological issues. In L. Ortega & H. Byrnes (Eds.), The Longitudinal study of Advanced L2 Capacities (pp. 58–72). Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum.
- Rutherford, W., & Thomas, M. (2001). The Child Language Data Exchange System in research on second language acquisition. Second Language Research, 17(2), 195–212.
Major journals:
- Applied Linguistics (Oxford University Press):
http://applij.oxfordjournals.org/
- BLC: Bilingualism: Language and Cognition (Cambridge University Press):
http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=BIL
- ICRJ: International CLIL Research Journal
- IJB: International Journal of Bilingualism (Sage):
- IJBEB: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism (Routledge):
http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t794297780
- JICB: Journal of Immersion and Content-Based Language Education (John Benjamins)
http://benjamins.com/#catalog/journals/jicb
- LAB: Linguistic Approaches to Bilingualism (John Benjamins):
http://www.benjamins.com/cgi-bin/t_seriesview.cgi?series=LAB
Bibliografía complementaria
See above.
Enlaces recomendados
- UGR teaching platform (PRADO): https://prado.ugr.es (all course contents, notifications and relevant info will be uploaded here).
- Corpora to be used in the course:
- Child bilingual corpora: the CHILDES project: https://childes.talkbank.org
- MacWhinney, B. (2000). The CHILDES Project: Tools for analyzing talk. Third Edition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Adult L2 corpora: http://learnercorpora.com
- COREFL corpus (http://corefl.learnercorpora.com):
- Lozano, C., Díaz-Negrillo, A., & Callies, M. (2021). Designing and compiling a learner corpus of written and spoken narratives: COREFL. In C. Bongartz & J. Torregrossa (Eds.), What’s in a Narrative? Variation in Story-Telling at the Interface between Language and Literacy (pp. 21-46). Bern: Peter Lang. ISBN: 9783631701850.
- CEDEL2 corpus (http://cedel2.learnercorpora.com):
- Lozano, Cristóbal (2022). CEDEL2: Design, compilation and web interface of an online corpus for L2 Spanish acquisition research. Second Language Research, 38(4): 965-983. DOI: 10.1177/02676583211050522.
- Lozano, C. (2009). CEDEL2: Corpus Escrito del Español como L2. In C. M. Bretones & et al (Eds.), Applied Linguistics Now: Understanding Language and Mind/La Lingüística Aplicada actual: Comprendiendo el Lenguaje y la Mente (pp. 197–212). Almería: Universidad de Almería.
- Lozano, C., & Mendikoetxea, A. (2013). Learner corpora and second language acquisition: the design and collection of CEDEL2. In A. Díaz-Negrillo, N. Ballier, & P. Thompson (Eds.), Automatic Treatment and Analysis of Learner Corpus Data. (pp. 65–100). Amsterdam: John Benjamins.
- COREFL corpus (http://corefl.learnercorpora.com):
- Child bilingual corpora: the CHILDES project: https://childes.talkbank.org
Metodología docente
- MD01 Lección magistral/expositiva
- MD02 Sesiones de presentaciones, discusión y debate
- MD03 Trabajo autónomo.
- MD05 Realización de trabajos individuales
Evaluación (instrumentos de evaluación, criterios de evaluación y porcentaje sobre la calificación final.)
Evaluación Ordinaria
Evaluation instruments/procedure
- Active in-class participation
- Score based on 4 categories (does not participate / one-off or sporadic participation / some participation / regular active participation)
- Take-home task on the analysis of child bilingual language acquisition (further details to be provided in class)
- Score based on:
- the use of English
- the analysis of child data provided
- Score based on:
- Oral presentations on adult bilingual language acquisition (further details to be provided in class).
- Score based on:
- use of English (pronunciation, grammar, technical vocabulary)
- knowledge of topic/exemplification
- critical flair/originality
- Score based on:
- Assignment (paper) where the student will apply those skills learnt during the course to a study on adult bilingual language acquisition (further details to be provided in class).
- Score based on:
- structure, referencing, biblio, appendices
- lit review (depth, critical flair)
- research questions, hypotheses, IVs, DVs
- method, sample, tagset
- dicussion, conclusion, implications
- results & statistical analysis
- overall linguistic analysis & illustration
- argumentation, novelty
- Score based on:
Evaluation Criteria
- Demonstration of an understanding of
- the key factors and topics in bilingual language acquisition and their effects on the linguistic competence of both child and adult bilinguals
- the essential topics in bilingual education
- Development of skills for critically reading and presenting literature and studies on bilingual acquisition
- Ability to construct and sustain a reasoned argument
- Ability to analyse and critically understand bilingual data
- Ability to write a coherent and well-argued paper on bilingualism
Continuous Evaluation %
- Active in-class participation: 5%
- Take-home task on the analysis of child bilingual language acquisition (further details to be provided in class): 20%
- Oral presentations on adult bilingual language acquisition (further details to be provided in class): 15%
- Written assignment (paper) where the student will apply those skills learnt during the course to a study on adult bilingual language acquisition (further details to be provided in class): 60%
Evaluación Extraordinaria
The same instruments, criteria, procedure and % as above.
Evaluación única final
El artículo 8 de la Normativa de Evaluación y Calificación de los Estudiantes de la Universidad de Granada establece que podrán acogerse a la evaluación única final, el estudiante que no pueda cumplir con el método de evaluación continua por causas justificadas.
Para acogerse a la evaluación única final, el estudiante, en las dos primeras semanas de impartición de la asignatura o en las dos semanas siguientes a su matriculación si ésta se ha producido con posterioridad al inicio de las clases o por causa sobrevenidas. Lo solicitará, a través del procedimiento electrónico, a la Coordinación del Máster, quien dará traslado al profesorado correspondiente, alegando y acreditando las razones que le asisten para no poder seguir el sistema de evaluación continua.
La evaluación única final en tal caso consistirá en:
- The same instruments, criteria and procedure as above.
- Continuous evaluation %:
- Take-home task on the analysis of child bilingual language acquisition (further details to be provided in class): 20%
- Oral presentation on adult bilingual language acquisition (further details to be provided in class): 20%
- Written assignment (paper) where the student will apply those skills learnt during the course to a study on adult bilingual language acquisition (further details to be provided in class): 60%
Información adicional
Información de interés para estudiantado con discapacidad y/o Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (NEAE): Gestión de servicios y apoyos (https://ve.ugr.es/servicios/atencion-social/estudiantes-con-discapacidad).
Software Libre
COREFL corpus: http://corefl.learnercorpora.com
CEDEL2 corpus: http://cedel2.learnercorpora.com
TALKBANK / CHILDES corpus: https://childes.talkbank.org